Innowacje

Lekcja otwarta

Serdecznie zapraszam na lekcję otwartą w klasie IIIAG w ramach Innowacji pedagogicznej Rozszerzenie podstawy programowej z informatyki w gimnazjum "W świecie robotów", która odbędzie się 25.05.2018 r. o godz. 14.30 w pracowni komputerowej nr 20. Będą mieli Państwo niepowtarzalną okazję przyjrzenia się uczniom podczas pracy nad montażem naszych szkolnych Lofi Robotów. Co z tego będzie? Czy roboty zadziałają i będą wykonywać polecenia z uczniowskich smartfonów? Przyjdźcie i się przekonajcie! Zapraszamy do wspólnej zabawy.

Nauczyciel prowadzący

Monika Trzeszczkowska

 

NAUKA JEST ZABAWĄ A ZABAWA NAUKĄ

W piątek 23 marca odbyły się ostatnie (10) zajęcia w ramach innowacji Klubu młodych Odkrywców. Tym razem uczniowie klas czwartych uczyli się „chemii” najpierw metodą jigsaw, ucząc się a następnie ucząc innych. Praktycznie mogli wykonać doświadczenia: magiczny obrazek, dyfuzja barwników, sztuczna krew, chemiczny gejzer, potwierdzenie prawa zachowania masy.

Przeprowadziliśmy również pożegnanie zimy. Dnia 2 marca badaliśmy długość zjazdu na sankach w zależności od masy ciała zjeżdżającego. Te wyczyny na sankach zakończyliśmy ogniskiem i kiełbaskami.

Zajęcia z innowacji pedagogicznej pt. „klub młodych odkrywców” uważamy za zakończone. Dziękujemy za współpracę. Była dobra zabawa, uczenie się od siebie nawzajem i dobrze zaopatrzony bufet na podwieczorek ;). W ten sposób zakończyliśmy też Światowy Tydzień Mózgu w naszej szkole.

Urszula Głowacka

Dorota Rusiłowicz

 

Podsumowanie programu #SuperKoderzy-rozszerzenia innowacji pedagogicznej kontynuowanej w klasie VA

IMAG1811Dzięki wygranemu wraz z klasą VA grantowi na zakup robotów do nauki programowania i robotyki udało się w bieżącym roku szkolnym zrealizować program #SuperKoderzy, który stanowił rozszerzenie wprowadzonej w zeszłym roku innowacji pedagogicznej pt. Wprowadzenie podstaw programowania na zajęciach komputerowych w szkole podstawowej w ramach pilotażowego wdrożenia programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach "Nie takie straszne programowanie".

Bezpłatne zajęcia odbywały się w kolejne czwartki począwszy od początku roku szkolnego. W sumie odbyło się 14 zajęć, często wydłużanych na prośbę uczniów. Aktywnie uczestniczyło w nich 14 uczniów klasy VA. Zajęcia prowadziłam bezpłatnie w ramach swojego 40-godzinnego czasu pracy. W czasie trwania programu uczestniczyłam w dwóch wartościowych szkoleniach, jakie zapewniali organizatorzy: pierwsze odbyło się już w sierpniu, przed rozpoczęciem roku szkolnego, uczestniczyła w nim również moja koleżanka-Dominika Dzięgielewska. W porozumieniu z Panią Dyrektor organizatorzy zorganizowali to 8-godzinne szkolenie w niezwykle urokliwym miejscu, jakim jest nasz Supraśl, a dokładniej w naszej szkole, do której zaproszono innych 10 nauczycieli ze szkół województwa podlaskiego i warmińsko-mazurskiego uczestniczących w tegorocznej edycji programu #SuperKoderzy. Warto podkreślić, że do programu zakwalifikowało się tylko 135 szkół z całej Polski tylko i wyłącznie na podstawie przygotowanego 30-sekundowego filmu. Warto wspomnieć, że na 1 miejsce przypadało 3 szkoły. W grudniu ponownie zostałam zaproszona na szkolenie, tym razem do Warszawy, gdzie w nowocześnie wyposażonej pracowni Fab Lab zgłębiałam kolejne tajniki programowania w programie Scratch i Lofi Blocks oraz odkrywałam nowe możliwości technologiczne np. drukowanie 3D elementów użytkowych. Z obydwu szkoleń wróciłam z głową pełną pomysłów na zajęcia oraz pomocami i gadżetami do programu.

IMAG0193Naukę programowania i robotyki rozpoczęliśmy od poznania programu Scratch, w którym w przyjemny i dosyć intuicyjny sposób można tworzyć efektowne gry. Na parapecie pracowni komputerowej czekały na uczniów tajemnicze skrzyneczki ze sklejki (6 szt.). Jaką zawartość kryły? Wkrótce przekonali się o tym uczestnicy zajęć. Wielką niespodzianką okazały się drobne prezenty, które otrzymali uczniowie od firmy Orange: koszulki #SuperKoderów, smycze, długopisy, trójwymiarowe linijki, podkładki pod myszy i notatniki, do skrupulatnego notowania pomysłów na nowe gry oczywiście.IMAG0274

Po 8 godzinach programowania w Scratchu otworzyliśmy nasze magiczne skrzyneczki-uczniowie zostali podzieleni na 2-3-osobowe zespoły zadaniowe i przystąpili do składania robotów. Od tego momentu stawałam się coraz mniej potrzebna ;-). Uczniowie w ciszy i skupieniu lub w kontrolowanym rozgardiaszu ze śrubokrętami w rękach wnikliwie analizowali elektroniczne instrukcje montażu pojazdu jeżdżącego, skręcali, rozkręcali i wyłamywali kolejne elementy robota wycięte na ploterze, dzielili się swoja wiedzą i IMAG0596świeżo zdobytym doświadczeniem. Na czas ferii roboty zamieszkały z uczniami w ich domach, uczniowie otrzymali zadanie do wykonania-dokończyć montaż Lofi Robotów oraz uruchomić je pisząc swój pierwszy program w darmowej aplikacji na Androida. Jakież było moje zdziwienie, kiedy po powrocie wszystkie roboty były skręcone w całości i sparowane przez moduł Bluetooth jeździły po szkolnej podłodze sterowane przez uczniów z aplikacji Lofi Blocks. Uczeń przerósł mistrza, pomyślałam! Ale to chyba naturalne w przypadku kogoś, kto z technologią w ręku właściwie się urodził. Moi uczniowie w środowisku nowinek technologicznych czują się jak ryby w wodzie, ja, mimo zamiłowania wciąż jestem tam intruzem. Mogę służyć im w tym świecie pomocą i doświadczeniem, podsuwać nowe pomysły, pobudzać ich wyobraźnię i kierować ich rozwojem w zaplanowanym kierunku.

IMAG1807Zwieńczeniem zajęć był Pierwszy Szkolny Turniej Lofi Robotów w piłkę nożną, na który zaprosiliśmy gości z zewnątrz. Swoją obecnością zaszczyciły nas Panie Dyrektor oraz dziadek jednej z uczennic. Ostatnie zajęcia, na których uczniowie rozkręcali własnoręcznie zmontowane przez siebie roboty, aby udostępnić je kolejnym klasom, IIIA i B gimnazjum upłynęły w całkowitej ciszy i zadumie. I tylko dał się gdzieś w rogu usłyszeć cichutki głos: „szkoda, że to już koniec”.

Koordynator programu-Monika Trzeszczkowska

 

Innowacja pedagogiczna Uczyć inaczej, czyli nowatorskie spojrzenie na lekturę „Kamienie na szaniec”

W spisie lektur obowiązkowych klas gimnazjalnych swoiste miejsce zajmuje książka Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Powieść sięga lat 1939-1943, a więc okresu II wojny światowej, który młodzież zna z opowieści swoich dziadków i literatury. „Kamienie na szaniec” ukazują młodych ludzi, uczniów po maturze, którzy stają wobec okrutnej wojennej rzeczywistości i odnajdują się w niej, szkodząc Niemcom. Jest to lektura prawie o rówieśnikach naszej młodzieży, to książka oparta na faktach i autentycznych bohaterach. Zośka, Alek i Rudy żyli naprawdę, a ich groby i ślady działalności znajdziemy jeszcze dziś w Warszawie, choć od zakończenia II wojny światowej minęło wiele lat.

Nigdy nie żałowałam czasu na tę lekturę. Tak też było i tym razem. Na początku uczniowie obejrzeli dokument Barbary Wachowicz „Rudy, Alek i Zośka”. Film to opis krótkiego życia trzech przyjaciół Janka Bytnara, Alka Dawidowskiego i Tadeusza Zawadzkiego. Ukazuje prawdziwe oblicze bohaterów- myślących, wrażliwych, niezwykle odważnych, oddanych sobie i Polsce, gotowych do największych poświęceń. Po tym wstępie sięgnęliśmy do lektury. Na lekcjach nie tylko omawialiśmy zagadnienia, ale czytaliśmy całe fragmenty o akcjach Małego Sabotażu, dywersji i śmierci Alka, Rudego i Zośki. Potem był film w reżyserii Tadeusz Łomnickiego „Akcja pod Arsenałem” i długo oczekiwana wycieczka do Warszawy „Szlakiem bohaterów „Kamieni na szaniec.” Naszym celem było poszerzenie informacji o działalności Szarych Szeregów w czasie II wojny światowej. Szczególnie skupiliśmy się na miejscach opisanych w książce Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec”. Byliśmy na Powązkach Wojskowych. Z zadumą i szacunkiem stanęliśmy przy grobach Alka, Rudego i Zośki. Zapaliliśmy znicze. Następnie kroki swe skierowaliśmy na Pawiak. Obejrzeliśmy ekspozycje muzealne obrazujące ciężkie życie więźniów. Z uwagą wysłuchaliśmy grypsów z tamtych czasów. Nie ominęliśmy również Alei Szucha, gdzie był bestialsko przesłuchiwany i torturowany Janek Bytnar ps. Rudy. Nie zabrakło też opowieści przewodnika o „aferze kopernikowskiej” i słynnej akcji pod Arsenałem. Widzieliśmy Gimnazjum im. Stefana Batorego, w którym przed wojną uczyli się bohaterowie lektury. Ostatnim punktem programu było Muzeum Powstania Warszawskiego. Przewodnicy przybliżyli nam powstańczą rzeczywistość z sierpnia 1944r. Przypomnieli, że przeszłość i historia to nieodłączne elementy teraźniejszości.

Podsumowując, innowacyjne podejście do lektury poszerza wiedzę na temat życia i działalności bohaterów „Kamieni na szaniec”. Uczy młodzież patriotyzmu, szacunku i miłości do własnego narodu, pokazuje trudne karty polskiej historii, o których nigdy nie wolno nam zapomnieć. Rozwija zdolności i kreatywność uczniów, a w przygotowaniu do lekcji pozwala na wykorzystywanie różnych źródeł, w tym technologii informacyjno- komunikacyjnej. Uczniowie zaprojektowali również okładki do lektury. Będąc pod ogromnym wrażeniem opowieści przewodnika w Muzeum Powstania Warszawskiego, poprosili o obejrzenie filmu „Kanał” w reżyserii Andrzeja Wajdy, na co się zgodziłam. Uważam, że było to piękne dopełnienie realizowanej innowacji.

Dorota Ofman

Warszawa powstańcza – prezentacja z wycieczki

 

„Kawiarenki literackie szóstoklasisty” w świątecznym nastroju

Jednym z celów innowacyjnych działań w ramach Kawiarenek literackich jest rozwijanie talentów i zainteresowań naszych uczniów, stworzenie możliwości, gdzie szóstoklasiści wykażą się swoimi umiejętnościami i dokonają prezentacji efektów swojej pracy. Planowane spotkania tym razem, miały pobudzać wyobraźnię uczniów, twórcze myślenie i kreatywność, jak też prowadzić do spontaniczności w działaniu. Okazją ku temu były grudniowo-styczniowe zajęcia , gdzie nasi uczniowie wykonali kartki świąteczne i stali się autorami życzeń wyrażających niezwykle głębokie treści i przemyślenia. Z myślą o chorych, niepełnosprawnych i starszych zorganizowałyśmy zajęcia warsztatowe, przez które nie tylko pozyskałyśmy wytwory prac uczniów, aby obdarować potrzebujących. Przede wszystkim mogłyśmy wielokrotnie obserwować budowanie pozytywnych relacji między rówieśnikami w klasie, dążenie do konstruktywnego współdziałania. Niezwykła pomysłowość i pozytywna energia uczniów miała wpływ na wzmacnianie wiary we własne możliwości. Efekt końcowy podjętej pracy pokazał ogromne zaangażowanie uczniów i odpowiedzialne podejście do konkretnych zadań. Przy tej okazji udało się również powrócić do istotnych treści z języka polskiego takich jak; przypomnienie zasad poprawnej pisowni wyrazów, pisania listów i kart pocztowych, redagowania okolicznościowych treści, konstrukcji zdań itd.

Podsumowując nasze przedsięwzięcie, uczniowie stwierdzili, że takie bezinteresowne działania są bardzo potrzebne i dają wszystkim wiele radości .

RB

 
Więcej artykułów…
logo.png
Facebook
Kronika
  • 2018 (107)
  • 2017 (250)
  • 2016 (234)
  • 2015 (200)
  • 2014 (195)
  • 2013 (131)